Skoda SCALA Style; 150 HK med lækker DSG gearkasse

skoda scala 150 hk
Skoda er seneste skud på stammen af vores bilanmeldelser, og det er nærmere gået udover deres SCALA Style med en 1.5 liters TSI motor med 150 og den velkendte DSG automatgearkasse.


Skoda SCALA Style 1.5 TSI ACT 150 HK DSG

Klik på billedet ovenfor for at komme til Skodas informationsside om SCALA modellerne.

Skoda SCALA Style 1.5 TSI ACT 150 HK DSG prisoversigt

Skoda SCALA er arvtager for tidligere RAPID, der også var en fin mellemklassebil til en pris, hvor mange familier kan være med. Scoda SCALA kan erhverves fra 179.995 kroner og op til 270.000 kroner for den store model med 150 HK motor og DSG automatgearkasse, som vi har fået lov til at lege med i en god uges tid.

Skoda SCALA Style 1.5 TSI ACT 150 HK DSG tweakdk test

Hvis du allerede nu er fanget af Skoda SCALAs design, kan Celebration modellen med 1.6 liters TDI motor med 115 HK og DSG gearkasse erhverves for 214.795 kroner, så længe der er kampagnemodeller på lager.

Skoda kører med to års garanti på alle aktuelle modeller samt tre års garanti på lakken. Derudover har de en 12 års garanti mod indefrakommende rustgennemtæring. To år er noget i den lave ende af, hvad jeg som forbruger godt kan lide at se på en helt ny bil, og det træder noget i kontrast til de syv år, som KIA giver på deres nye biler, hvilket vi også var inde på under vores test af KIA ProCeed.

SCALA Style 1.5 TSI ACT 150 HK Skoda DSG

Skoda SCALA Style 150 HK DSG gearkasse

Vi har fået modellen i Titan Blue metallak, hvilket giver bilen et flot skær at se på. Fronten er efter min optik dejligt rå at se på, og jeg kan i det hele taget godt lide udformningen af SCALA Style modellen. 

SCALA biltest Skoda Style 150 HK DSG gearkasse

Vi har modtaget en Hatchback model, hvilket giver sig til kende ved den afkortede bagende med en stor og desværre ret tung bagklap, selvom der er gasstøddæmper på til at hjælpe os. Men det store glasparti med lygter under ser nu stadig flot ud, og alt i alt er Skoda SCALA en flot bil at se på. Man får rigtig meget bil udadtil for en overkommelig pris, og der er ingen tvivl om, at det er det, man fra Skodas side har sigtet efter med SCALA modellerne.

SCALA Style skoda 150 HK DSG familiebil tweakdk

SCALA Style familiebil budgetvenlig skoda test

Bilen kommer med et dejligt stort bagagerum på hele 467 liter, og hvis man lægger bagsæderne ned, kan man komme helt op på 1410 liter, så der er altså masser af plads. Dog betyder hatchback designet, at vi har et afkortet bagagerum, og man skal derfor overveje, om det er vejen at gå, hvis man overvejer at få børn i fremtiden. Hvis der skal barnevogn med, er en sedanmodel oftest at foretrække. Men ikke desto mindre er der meget plads bag i den testede SCALA, og i vores familie er det intet problem at have alle med ude at køre.

Skoda SCALA Style led lygter økonomisk Komfortassistentsystemer

Sikkerhedsassistentsystemer Komfortassistentsystemer Nem parkering Sikkerhed

Skoda SCALA Style, som vi har testet i denne omgang, kommer med fuld LED-lyspakke både foran og bagpå, ligesom den er udstyret med animeret blinklys. LED pakkerne er standardudstyr i denne model, og ellers kan det tilkøbes som ekstraudstyr, hvis man ønsker det til de billigere modeller.

Skoda Scala 2020

Clever Detaljer Intelligent teknologi Gennemtænkt komfort Gennemtænkt bagagerum

Modellen, som vi har testet, er udstyret med Goodyear dæk monteret på 16 tommer alufælge grundet årstiden. Der er valgt fornuftige Goodyear UltraGrip dæk, der ikke støjer for meget og giver et godt vejgreb, så her har vi ikke noget at brokke os over.

SCALA SKODA test tweadk familiebil soltag

Style modellen af SCALA har et stort panorama glassoltag, der er mørktonet så lysindfaldet om sommeren ikke bliver for overvældende. Panorama soltag kan tilkøbes som ekstraudstyr, hvis man ønsker det.

motor kabine design Clever Detaljer Intelligent teknologi Gennemtænkt komfort Gennemtænkt bagagerum

2020 Skoda Scala test tweakdk

Kabinen i førersiden giver god plads til benene, uden at man skal gå på kompromis med pladsen. Der er valgt stofsæder til modellen her, og det er ligeledes muligt at få lædersæder, hvis man ønsker det. Sæderne er fornuftige at sidde i, og de kan både justeres frem og tilbage samt i højden.

Skoda Scala bagsædeplads driftsikker mellemklassen

turbobenzinmotor DSG-gearkasse  1,5-liters med 150 hk SCALA

Bagsæderne er lavet af samme stof, og der er, som jeg nævnte lige før, god plads til benene. Det er altså ikke umuligt at have fire voksne med ud at køre. Vælger man at have tre mand på bagsædet, skal man dog være indstillet på, at personen i midten ikke får meget plads, og at det bliver temmelig trangt. Til gengæld er der rigtig god plads til den almindelige danske familie med to voksne og to børn.

rummelighed multifunktionsrat SCALA skoda mellemklassebil

Skoda Scala Sikkerhed og komfort siddekomfort  Golf-klassen

Skoda SCALA Style kommer med et multifunktionsrat. Dog kan vi ikke styre fartpiloten, der lader til at være eftermonteret ekstraudstyr. I 2020 ville jeg godt nok gerne se, at det hele kan kontrolleres via rattet. Der er tale om en adaptiv fartpilot, hvor afstanden til forankørende kan justeres i instrumenteringen. Det påvirker åbenlyst tidspunktet for, hvornår bilen begynder at sætte farten ned.

sikkerhedsudstyr nøglefri bakkamera udstyrsniveau SCALA 2020 Skoda Style

Instrumenteringen er en analog model med et digitalt display i midten, der viser informationer fra kørecomputeren i bilen.

sikkerhedsudstyr instrumentering elektrisk bagklapudstyrsniveau SCALA 2020 Skoda Style

Skoda adaptiv SCALA Style 150 HK DSG fartpilot android

Der er monteret en dejligt stor touchskærm. Infotainmentsystemet har imidlertidigt ikke navigation som standard, hvilket er et tilvalg, men det understøtter både Android Auto og Apple Carplay, så der er rig mulighed for at bruge bilens system til navigation alligevel. 

Skoda mobiltelefon adaptiv SCALA Style 150 HK DSG fartpilot digital instrumentering

adaptiv Skoda udstyrsdetaljer SCALA Style 150 HK DSG Skoda digital instrumentering

Af øvrige designvalg fra Skodas side kan der nævnes det fine panel i instrumenteringen i et børstet stållook, der dog er fremstillet af plastik. Det bryder det ellers mørke design, og jeg kan faktisk godt lide det. Derimod er jeg ikke sikker på, om jeg er fan af det kantede design på sidespejlene. Der er jeg nok mere til en afrundet version.

fartpilot Skoda bagklap SCALA Style 150 HK DSG Skoda digital instrumentering

I Style modellen har vi et fuldautomatisk 2-zone klimaanlæg, hvilket er med til at give os en lækker køreoplevelse som bruger.

skoda scala kontrolpanel soltag afskaermning

soltag_afskaermning scala, skoda test review tweakdk

I loftpanelet har vi kontrolboksen til at rulle afskærmningen til soltaget til eller fra. Der er også en knap til at sende en SOS besked til sin eventuelle Skoda Vejhjælp, så de kan komme og hente en, hvis bilen er gået i stykker.

automatgear dsg SCALA Skoda 2020

Credit til Enginering Explained for deres YouTubevideo ovenfor

Vores model er med 7-trins DSG automatgearkasse, der både har en normal- og en sportsgearing. DSG står for Direct Shift Gearing, og består af et gearsystem med to koblinger, hvor den sekunder koblingsplade har til opgave at klargøre det kommende gear, så der kan laves en glidende overgang mellem to geartrin på en hundrededel af et sekund. Det giver en rigtig behagelig kørestil, og man opdager stort set ikke, at bilen skifter gear. Vælger man Sports mode, bliver bilen mere frisk i kørestilen, og den kører gearene længere ud i omdrejningerne, inden den skifter. Det bevirker en hurtigere acceleration i bytte for mere støj og højere brændstofforbrug.

Pris

Skoda SCALA kan fås fra 179.995 kroner og op til 270.000 kroner plus eventuelle ekstraudstyrsvalg, der falder udenfor alle standardpakker. Det er en fornuftig prisklasse for en bil som SCALA, og jeg ville ikke afholde mig selv fra at investere prisen for den store model.

Konklusion

Skoda SCALA Style er næste skud på stammen af mellemklassebiler, hvilket er den klasse, som rigtig mange af os kigger på, når vi køber bil. Det er blevet langt mere populært at investere i ny bil i dag kontra tidligere, da vi ikke havde så mange mellem- og budgetklassebiler. Skoda SCALA har vist sig at være en glimrende aspirant til opgaven, og man får faktisk rigtig meget bil for en overkommelig pris på 200.000 til knap 300.000. 

SCALA forsøger helt sikkert at udmærke sig som familiebilen med plads til både voksne, børn og barne- samt klapvogn, hvilket den også til dels gør rigtig godt. Grundet den afkortede bagende, da dette er en hatchback, får vi det mere afkortede bagagerum, og det er her ikke muligt at have barnevogn med, uden at den skal skilles relativt meget af. Men der er stadig god plads i bagagerummet til den store shoppingtur, eller når hele familien skal på tur til sommerhuset, og man derved skal have en hel del bagage med. 

Køreegenskaberne er rigtig gode i SCALA, og da denne model er med nøglefri betjening, så behøver man endda kun at have nøglen på sig for at kunne starte bilen. Panoramasoltaget giver bilen et råt look, og det generelle design i bilens indre ser godt ud. Der er designvalg såsom det mere firkantede look på sidespejlene, som jeg er noget splittet ved, men det er og bliver en smagssag. DSG gearkassen giver en dejlig og gnidningsfri kørsel, hvor man næsten ikke bemærker, at der skiftes gear. Den adaptive fartpilot kombineret med automatgearet gør også, at man som bruger ikke skal bekymre sig om meget andet end at holde hænderne på rattet. Dog synes jeg, at den til dels godt kunne være ret aggressiv i forhold til fodgængere eller cyklister i vejkanten. Jeg oplevede et par gange, at den så dem som langsomtkørende fartøjer, og det resulterede i en unødvendig opbremsning under kørslen. Det kan også godt undre mig, er, at der ikke er inkorporeret fartpilot kontrol i rattet. Det savnede jeg. 

Alt i alt synes jeg, at Skoda SCALA gør det rigtig godt for sin klasse, og derfor fortjener den også at få et flot 8-tal og en Safe Buy Award.

Godt:

  • Flot design
  • Panoramasoltaget giver et godt lysindfald
  • DSG gearkassen fungerer bare
  • 150 hestekræfter giver bilen det nødvendige punch, når det gælder
  • Masser af sikkerhedsfunktioner
  • Fint prisskilt

Knapt så godt:

  • Det firkantede design på sidespejlene passer mig ikke så godt
  • Kun 2 års garanti
  • Bagagerummet er ikke så stort, hvis man har småbørn
  • Radaren i fronten var noget aggressiv i forhold til cyklister og fodgængere i vejsiden

Score: 8 + Safe Buy Award

06_led_lygter_foran.jpg

Vores partnere