Black Friday – fra guldskandale til årets salgsdag

black-friday-2970820_960_720 (1)
Som så meget andet var Black Friday originalt et amerikansk koncept, som skiftede betydning mange gange før det gjorde sit indtog på den internationale scene. I dag er det bedst kendt som den største salgsdag, samt dagen med den største omsætning detailbutikker i landet.


Historien bag Black Friday begyndte fredag den 24. september i 1869, hvor Præsident Ulysses Grant stod i spidsen for en regeringsindsats som skulle stoppe to kriminelles manipulation med priserne på guld på det amerikanske marked. Indsatsen virkede, men resulterede i et styrt, hvor hele aktiemarkedet faldt med 20% og værdien af guld faldt med 50%.

I løbet af 50’erne og 60’erne blev termen taget mere bredt i brug i USA. Her brugte man den til at beskrive fredagen efter Thanksgiving, hvor mange arbejdende blev hjemme. I Philadelphia blev termen også brugt til at beskrive den voldsomme trafik som opstod efter Thanksgiving, når alle skulle hjem.

Denne brug spredte sig også uden for Philadelphia i de efterfølgende årtier, og i slutningen af 80’erne begyndte de første detailbutikker i USA at bruge Black Friday som en milepæl i deres indtjening. De fleste detailbutikker havde en markant lavere omsætning fra januar til november, hvor julesalget satte i gang, og man endelig begyndte at få ”sorte tal” på bundlinjen.

En af de større implikationer ved den nye betydning af Black Friday blev, at de fleste butikker var nødt til at sætte mange af deres varer på tilbud for at øge chancen for at få kunder til handle hos dem. Specielt for mange små butikker var det en ”lev-eller-dø” situation, for hvis salget ikke vendte var der stor chance for, at butikken ville gå konkurs.

Fra USA til Danmark

For at opsummere kan man sige, at Black Friday i lang tid blev brugt som en negativ term. Faktisk var det ikke før midt i 00’erne, hvor de første butikker i USA udvidede deres åbningstider og begyndte at markedsføre dagen som årets vildeste tilbudsdag, at Black Friday blev vendt til noget positivt. På det tidspunkt havde de fleste kunder i USA allerede kendskab til det rent praktiske omkring Black Friday, fordi butikkerne havde haft store tilbud på dagen i mange år.

Fra 2005 og frem eksploderede dagen som følge af den nye markedsføring, og allerede i 2011 var konceptet begyndt at sprede sig til resten af verden. I 2013 tog en række danske webshops de første skridt til at indføre Black Friday i Danmark, og flere danske butikker og varehuse fulgte så småt efter. På Black Friday i 2014 blev der i alt foretaget 4,5 millioner dankorttransaktioner, hvilket er det højeste antal nogensinde på én dag. Året efter, i 2015, fik Black Friday for alvor sit gennembrug i Danmark. Her slog dagen rekorden for største handelsdag nogensinde i dansk historie, målt på omsætning gennem dankort på en enkeltstående dag.


Kilde & Image credit:

Digitaltrends

TV2

Visualthesaurus

Shoppertrack