AMD Radeon RX 5700 NAVI serien forklaret

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_00_rdna_navi
AMD Radeon RX 5700 NAVI serien er lige på trapperne, og i den forbindelse har vi modtaget information om RDNA og NAVI arkitekturen, som vi gerne vil gennemgå lidt med jer.

Ligesom Ryzen Zen 2 3rd generation er lige på trapperne, så gælder det samme AMD Radeon RX 5700 NAVI grafikkortene også på vej ind på markedet, og her har AMD sløjfet deres GCN (Graphics Core Next) arkitektur til fordel for RDNA arkitekturen, som vi derfor gerne vil kigge lidt på sammen med jer.

 amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_01.jpg

AMD har fornyet deres Adrenalin 2019 software, så den er klar til de nye AMD Radeon RX 5700 (XT) grafikkort, og det medbringer både ny teknologi og forhåbentlig bedre ydeevne kontra strømforbrug. Hvad den nye software egentlig bringer med sig, skal vi kigge mere på i den kommende artikel.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_02_rx5700xt_buildup.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_03_navi.jpg

Den nye RDNA arkitektur, der befinder sig i de nye Radeon RX 5700 (XT) grafikkort, er bygget op over den samme 7 nm grafikchip, som vi også så på i vores Radeon VII test. Chippen begrænser sig til sølle 251 kvadratmillimeter, og vi har fået de nye GDDR6 VRAM på banen. I modsætning til Radeon VII, der var udstyret med HBM2 VRAM. Ydermere har vi fået PCIe Gen 4.0 support, der selvfølgelig også er bagudkompatibelt med Gen. 3.0. Til gengæld giver det os op til dobbelt så høj båndbredde på PCIe soklen. Det er nok ikke så vigtigt endnu, men til fremtidige grafikkort kan det blive en afgørende faktor for maksimal ydeevne.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_18_udvikling.jpg

Her kan vi se AMD's udvikling op gennem årene, hvor vi nu står med en fuldt adaptiv grafikchip, der kan udføre rigtig mange instruktioner og avancerede grafiske beregning på en gang og give os den ultimative spiloplevelse eller grafisk support til rendering af avancerede 3D opgaver.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_04_navi_display_engine.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_07_navi_stats.jpg

AMD har udviklet en Dual Compute Unit, der omsat betyder, at hver compute unit nu kan håndtere to tråde, eller som vi også kan kalde det instrukser, på en gang. 

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_04b_navi_display_engine_continued.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_10b_rdna_vs_navi_explained.jpg

Teknologien bag består af, at de nye units er blevet udstyret med to Scalar Units og to Schedulers, der har hver sin cache. Derfor kan samme Compute Unit nu håndtere to instruktioner på en gang, ligesom der også kan køres single cycle instruktioner, da de nye Compute Units selv skifter mellem Wave32 og Wave64 mode i henhold til den workload, som render igennem. Det giver en effektivisering af energiforbruget, da Wave32 instruktioner ikke sætter en fuld Wave64 mode i spil. Forskellen ligger i, at GCN arkitekturen kun havde en Scheduler, og derved kunne der kun udføres én instruktion ad gangen.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_05_radeon_freesync.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_06_multimedia_engine.jpg

Derudover har den nye Radeon Display Engine også fuld support for HDMI 2.0 og DisplayPort 1.4 HDR skærme. Kortene understøtter derved både 4K 240 Hz og 8K 60 Hz og fuld farvepalet med maksimal dybde. NAVI understøtter også VP9, H.264 MPEG-4 og H.265 HEVC video codecs, hvilket kommer til fordel for de mange streamere, der findes på diverse platforme.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_08_multilevel_cache.jpg

NAVI har fået opdelt sin cache i flere omgange, hvilket gør, at latency imellem pipelines bliver reduceret kraftigt. Man kan sige, at de forskellige pipelines har fået sin egen L1 cache, der er forbundet med én stor fælles "motorvej", der forbinder de mange L2 cache partitioner, der også gemmer sig i grafikkortets PCB. Til slut har det hele forbindelse med resten af grafikkortet via AMD's patenterede Infinity Fabric, som har forbindelse til alle komponenter i grafikchippen.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_09_rdna_delivers.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_10_rdna_vs_navi.jpg

Samlet set giver NAVI's RDNA arkitektur gode forbedringer med det samme energiforbrug, som vi havde på GCN arkitekturen. Det kommer blandt andet via forbedring i designet og strømoptimering. Desuden hjælper det også rigtig godt, at vi er kommet på 7 nm silikone, da det er en fysisk formindskning af chippens størrelse. Faktisk har vi fået 50% energioptimering, når vi kigger på ydeevne kontra watt og 130% optimering af ydeevne kontra chippens størrelse. 

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_11_image_sharpening.jpg

RDNA arkitekturen underholder via software også nogle teknologier, der skal forbedre vores brugeroplevelse, når vi spiller. En af dem er Radeon Image Sharpening, der, ganske som navnet antyder, hæver skarpheden i billedet, og det giver et stærkere billede.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_12_ris_off.jpg

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_12_ris_on.jpg

Sammenligningsmuligheder mellem Radeon Image Sharpening slået til og fra i Strange Brigade spillet.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_12_ris_performance.jpg

Som oftest er et af de helt store spørgsmål, når vi har billedoptimering inde over, hvad det kommer til at koste os. Men Radeon Image Sharpening teknologien er stort set ikke performancekrævende, selvom det giver forbedret skarphed i spillet med forhøjet detaljegrad til følge.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_13_fidelity_fx_cas.jpg

Radeon softwaren giver os også adgang til AMD Fidelity FX, som også hedder CAS (Constrast Adaptive Sharpening). Denne teknologi er dog ikke ny, og den var også tilgængelig på VEGA kortene. Men alt tæller, når det kommer til at have det skarpeste billede. Så længe det er så performancevenligt, så er det selvfølgelig værd at tage med.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_14_amd_chill.jpg

Radeon Chill er også stadig med os, og her handler det om, at kortet beregner performancebehov hele tiden og nedsætter antal frames, der spyttes ud til skærmen, når der ikke er behov for dem. Det medvirker endnu en energioptimering, og det virker også med variabel opdateringshastigheder ved FreeSync skærme.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_16_relive_link.jpg

Radeon Relive er en capture/streaming software, der også lader dig forbinde til dit fjernsyn, så du kan spille dine PC spil direkte på skærmen af dit stuealtar via mus og tastatur eller controller. Det er en direkte pendant til andre lignende software, såsom Steam på NVIDIA Shield, der lader dig streame dine Steam spil på dit TV.

amd_radeon_rx_5700_xt_8_gb_info_17_efficiency.jpg

Så alt i alt bliver vi altså mødt af ny teknologi, bedre spiloplevelse via billedoptimering og lavere latency samt knivskarp energioptimering.

Vores partnere