Under deres financial analyst day 2020 delte AMD nogle nye detaljer om sine RDNA 2 GPU'er. På samme måde som RDNA, er AMD målrettet mod en 50% ydelse pr. watt-forbedring.
Med RDNA 2 lover AMD at forbedre ydelsen pr. clock (også kendt som IPC). Derudover vil det team red bringe forbedringer ved at reducere kompleksiteten samt gennem fysiske optimeringer, der vil resultere i øgede clockfrekvenser. Med hensyn til Ray Tracing bekræftede AMD, at dets RDNA 2 grafikkort understøtter hardwareaccelereret Ray Tracing. AMD bekræftede også, at deres RDNA 2 GPU'er vil have lignende arkitektur på både konsoller og pc'er.
RDNA 2 muligvis på vej til PS5 og XSX
Dette tyder altså på at vi med ret stor sandsynlighed vil se næste-generations konsoller, herunder PlayStation 5 og Xbox Series X benytte sig af denne RDNA 2-hardware baserede raytracing teknologi, der virkelig kan være med til at pushe grafikken til næste niveau.
I et af billederne fra præsentationen, fremgår det nemlig art RDNA 2 arkitekturen er henvendt til både PC og konsoller, hvilket må være en ret god indikator for, at PS5 og XSX benytter sig af en RDNA 2 GPU. På billedet fremgår det nemlig: "Hardware-accelerated ray tracing - ecosystem enablement for PCs and consoles. Common architecture for PCs and consoles".
“We have developed all-new hardware-accelerated ray tracing as part of RDNA 2. It is a common architecture used in next-generation game consoles. With that, you will greatly simplify the content development that developers can develop for one platform and easily port it to the other.
We also provide lower-level API support that gives more control to the developers so that they can extract more performance from the underlying hardware platform. This will help mitigate the performance concerns of ray tracing.”
Kilde: AMD’s David Wang
Der er endnu ingen officielle informationer om release.
Relaterede artikler:
LEAK: Er dette NVIDIA GeForce RTX 3080?
LEAK: Ny NVIDIA GPU 40% hurtigere end TITAN RTX
Source & Image credit:
AMD, Wccftech